Un reper e setul de instrumente elaborat de Comisia Europeanฤƒ pentru ca statele membre sฤƒ poatฤƒ gestiona preศ›urile ridicate la energie fฤƒrฤƒ a รฎncฤƒlca normele europene. Kadri Simson, Comisarul European pentru Energie, a prezentat cรขteva astfel de instrumente: โ–ถ๏ธ politica รฎn materie de TVA ศ™i de accize, โ–ถ๏ธ mฤƒsurile specifice pentru consumatorii sฤƒraci ศ™i vulnerabili din punct de vedere energetic; โ–ถ๏ธ mฤƒsurile temporare pentru gospodฤƒrii ศ™i รฎntreprinderi mici; โ–ถ๏ธ sprijinul direct pentru consumatori. Unele ศ›ฤƒri europene nu au aศ™teptat reacศ›ia europeanฤƒ ศ™i au adoptat deja mฤƒsuri de contracarare a creศ™terii preศ›urilor la gaze ศ™i energie electricฤƒ. Mฤƒ refer รฎn special la Spania ศ™i Italia. Spania, de exemplu, va plafona preศ›urile gazelor naturale, va reduce taxele ลŸi va redirecศ›iona cฤƒtre consumatori profiturile companiilor energetice, prin supraimpozitare. Premierul italian a anunศ›at trei tipuri de mฤƒsuri, totalizรขnd douฤƒ miliarde de euro ce vor fi alocaศ›i pentru reducerea costurilor generale ale sistemului (sume suplimentare adฤƒugate pe facturile italienilor pentru stimulentele industriei energiilor regenerabile). 450 de milioane de euro vor fi alocate familiilor vulnerabile sub formฤƒ de subvenศ›ii pentru plata facturilor, iar cea de-a treia mฤƒsurฤƒ vizeazฤƒ reducerea TVA-ului cu 5% la livrฤƒrile de gaze. ๐‚๐ž ๐š๐ซ ๐ญ๐ซ๐ž๐›๐ฎ๐ข ๐ฌ๐šฬ† ๐Ÿ๐š๐œ๐šฬ† ๐†๐ฎ๐ฏ๐ž๐ซ๐ง๐ฎ๐ฅ ๐‘๐จ๐ฆ๐šฬ‚๐ง๐ข๐ž๐ขโ“ Consider cฤƒ sunt necesare douฤƒ seturi de mฤƒsuri: โ˜๐Ÿป ๐ฎ๐ง ๐ฌ๐ž๐ญ ๐๐ž ๐ฆ๐šฬ†๐ฌ๐ฎ๐ซ๐ข ๐œ๐ฎ ๐ข๐ฆ๐ฉ๐š๐œ๐ญ ๐ข๐ฆ๐ž๐๐ข๐š๐ญ ๐ขฬ‚๐ง ๐ฏ๐ž๐๐ž๐ซ๐ž๐š ๐ซ๐ž๐๐ฎ๐œ๐ž๐ซ๐ข๐ข ๐Ÿ๐š๐œ๐ญ๐ฎ๐ซ๐ข๐ฅ๐จ๐ซ. Aici e suficient sฤƒ ascultฤƒm ce spune Comisia Europeanฤƒ despre reducerea de TVA pe lanศ›ul de furnizare (cรขt ne permitem, deoarece va impacta direct bugetul statului), aplicarea legii consumatorului vulnerabil care a fost deja promulgatฤƒ. รŽn plus cred cฤƒ e necesar sฤƒ analizฤƒm oportunitatea unei scheme de supraimpozitare a profiturilor pentru actorii relevanศ›i in piaศ›ฤƒ. โœŒ๐Ÿป ๐š๐ฅ ๐๐จ๐ข๐ฅ๐ž๐š ๐ฌ๐ž๐ญ ๐๐ž ๐ฆ๐šฬ†๐ฌ๐ฎ๐ซ๐ข, ๐œ๐ฎ ๐ข๐ฆ๐ฉ๐š๐œ๐ญ ๐ฉ๐ž ๐ญ๐ž๐ซ๐ฆ๐ž๐ง ๐ฅ๐ฎ๐ง๐ , cred cฤƒ este cel mai important, deoarece ar trebui sฤƒ aibฤƒ ca rezultat ๐š๐ฆ๐จ๐ซ๐ญ๐ข๐ณ๐š๐ซ๐ž๐š ๐ฌฬ—๐จ๐œ๐ฎ๐ซ๐ข๐ฅ๐จ๐ซ ๐๐ข๐ง ๐ฉ๐ข๐š๐ญฬ—๐š ๐๐ž ๐ ๐š๐ณ๐ž ๐ฌฬ—๐ข ๐ž๐ง๐ž๐ซ๐ ๐ข๐ž ๐ž๐ฅ๐ž๐œ๐ญ๐ซ๐ข๐œ๐šฬ†. Aici trebuie elaborate seturi de mฤƒsuri care sฤƒ reglementeze modul de funcศ›ionare a acestor pieศ›e, prin stabilirea unor obligaศ›ii de naturฤƒ tehnicฤƒ pentru furnizorii de energie si gaze naturale, astfel รฎncรขt sฤƒ se menศ›inฤƒ o piaศ›ฤƒ funcศ›ionalฤƒ ศ™i stabilฤƒ pe termen mediu ศ™i lung. Vorbim de norme tehnice ศ™i strategii de investiศ›ii care sฤƒ reducฤƒ dependenศ›a ศ›ฤƒrii de importuri ศ™i care sฤƒ creeze stabilitate รฎn piaศ›a romรขneascฤƒ. Sunt lucruri pe care autoritฤƒศ›ile รฎn domeniu le cunosc foarte bine, dar se pare cฤƒ nu le aplicฤƒ. Cred cฤƒ e momentul sฤƒ ne oprim din a plฤƒti generos ศ™efi ANRE care nu รฎศ™i fac treaba, pentru ca, รฎn final, tot romรขnii sฤƒ suporte consecinศ›ele!